Yazar: Avukat Hacı Osman Özülkü Tarih: 19 Ocak 2023
SÖZLEŞMELİLERİN KADROYA GEÇİRİLMESİ HAKKINDAKİ KANUN TEKLİFİNE EŞ DURUMU TAYİNİ ÜZERİNDEN BİR BAKIŞ :
ÖZET: Mevcut kanun teklifi sözleşmelilerin eş durumu tayin hakkını daha uzun bir süreye bağlamakta kanun genel gerekçesindeki eş durumu tayinini çözmemiştir. Sürenin kaldırılması ve kadrolular arasında geçiş hükümlü bir uygulamanın yapılmaması gereklidir.
Devlet Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi “sunulmuştur.
TBMM sayfasından alınan kanun teklifi ve bu teklifin sözleşmelilerin beklentileri üzerindeki etkileri konusunda bir kısım görüşlerimi ve kanun teklifinin eksikliklerine değinmeye çalışacağım.
Öncelikle kanunun gerekçesinde çok açık görüldüğü üzere kamuda çalışan sözleşmeliler ile kadrolu personel arasında hem özlük hakları hem de maddi anlamda farklar var idi. Bu hususun çözülmesi ile ilgili de çeşitli açıklamalar yapılmıştır. Yapılan açıklamaların bir kısmı tabi ki farklı birimlerin açıklamaları olması ve kanun teklifi halini de almamış olması sebebi ile dikkate değer kabul edilerek bir çok insanda umut ışığı oluşturmuştur.
Sözleşmeli personel çalıştırılması kamuda bir ihtiyaç iken temel olarak istihdam şeklinin kadrolu çalışan alınması olduğu bilinmektedir. Kamu da aynı işi yapan aynı pozisyondaki çalışanlar arasında da iş barışının korunması ve özlük haklarının düzeltilmesi için çalışmaların yapılması gerekliliği zaruri bir ihtiyaçtı.
Sözleşmeli personelin özellikle özlük haklarındaki eş durumu tayini ya da sağlık mazeretleri konusundaki eşitsizlikler özellikle eş birleşimi yapamayan aileleri için çok büyük sorunlara sebep olmuştur. Kamuda aynı işe yapan kadrolu kısa sürede eş birleşimi yapabilirken, sözleşmeli önce 4+1 formülü sonrası 3+1 formülü ile süreç aşılmaya çalışsa da özellikle eşler için bu 3 veya 4 yıllık sürelerin ne kadar uzun olduğu kamuoyuna çeşitli manşetlerle yansımıştır. Kimi aileler dağılma haline girdiği gibi pek çok yeni doğum yapan anne ise sütünü kargo ile çocuğuna gönderme gibi üstün çabalar içerisine girmişlerdir. Eş birleşimi yapamayan aileler iki ayrı ev kirası ve sık sık görüşebilme adına iller arası otobüs parası ve çeşitli güvenlik sorunları yaşadığı gibi bu yaşanan durum ise çalışanın iş performansına yansımıştır. Sayılamayacak kadar sorun haline alan bu durumun çözümü anayasa ve çeşitli evrensel sözleşmelerle kabul edilen aile bütünlüğünün korunması ilkeleri kapsamında hali hazırda çıkacak kanun ile de düzeltilmelidir.
Kanunun genel gerekçesinde “… Tayin sorunları giderilerek aile bütünlüğü sağlanmakta ve mağduriyetler giderilmektedir.” Şeklinde geçmektedir. Kanunun genel gerekçesinde bu kadar net ve açık belirtilen kanunun amaç ve gerekçesi kanunun teklif maddesinde ise 4 yıl bir süreye bağlanarak eski halden daha da şartları geriye götüren hüküm getirmiştir. Sözleşmeli çalışan kişi mevcut hali ile 3 yıl içinde eş tayini isteyebilir iken şimdi ki durumda bu süre 4 yıla çıkartılarak sözleşmeli eş birleşimi ile kadroya geçme arasında bırakılmıştır.
Söz konusu bu durum kanunun genel gerekçesi ile ve anayasadaki m 10 daki kanun önünde eşitlik ve m 41 deki Ailenin korunması ve çocuk hakları konusunda anayasa ile getirilen sınırlamalar ve korumanın kanun ile verilmemesi anlamına gelecektir.
Kanun önünde eşitlik
Madde 10 – Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir.
(Ek fıkra: 7/5/2004-5170/1 md.) Kadınlar ve erkekler eşit haklara sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür. (Ek cümle: 7/5/2010-5982/1 md.) Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz.
(Ek fıkra: 7/5/2010-5982/1 md.) Çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz.
Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz.
Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde (…)[9] kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.
Ailenin korunması ve çocuk hakları
Madde 41 – Aile, Türk toplumunun temelidir ve eşler arasında eşitliğe dayanır.
Devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması ve aile planlamasının öğretimi ile uygulanmasını sağlamak için gerekli tedbirleri alır, teşkilatı kurar.
(Ek fıkra: 7/5/2010-5982/4 md.) Her çocuk, korunma ve bakımdan yararlanma, yüksek yararına açıkça aykırı olmadıkça, ana ve babasıyla kişisel ve doğrudan ilişki kurma ve sürdürme hakkına sahiptir.
Kanun teklifinin mevcut hali ile yasalaşması ve eş tayini için 4 yıllık süreyi içerir kısıtlama anayasaya aykırı olacağı gibi beklentileri de karşılayamayacaktır.
Bu anlamda böyle bir sürenin getirilmesi halinde ise kanun yapma tekniğine de uymayan bir süreç oluşmuş olacağı gibi anayasaya aykırılık iddiası halinde ya da kanunun anayasaya aykırı kısıtlamalar getirmesi sebebi ile mahkemeleri de bu anlamda gereksiz bir süreç içine sokmuş olacaktır. Meclis iradesinin söz konusu durum değerlendirilerek gündemde konuşulduğu hali ile sözleşmelilerin şartsız kadroya geçirilmesi ve DMK da belirtilen tüm haklardan amasız istisnasız faydalanması olacaktır. Bundan önce 2011 ve 2013 yıllarındaki düzenlemede de herhangi bir şart getirilmemişti.
28.11.2022 tarihinden sonraki sözleşmeliler ile ilgili de eş tayin ve farklı şekillerde tayin haklarının insani ölçüler değerlendirilerek maddeye eklenmesi de elzemdir.
SONUÇ ;
Yukarıda kısaca açıklandığı üzere DMK da sözleşmelilerin kadroya geçirilmesi hakkında getirilecek olan değişiklikte sözleşmeliler için 4 yıl tayin istememe hali Anayasanın eşitlik ve aile birliğinin devlet tarafından korunması ilkesine aykırı olduğu gibi söz konusu teklif sözleşmelilerin eş durumu tayini için belirlenen 3 yıllık sürenin 4 yıla çıkartılması sonucunu da doğuracaktır ki sözleşmeliler kadroya geçme hakları ile uzayacak olan eş durumu tayini sebebi ile kadroya geçmeme gibi bir güvencesiz duruma düşecektir. Kadın istihdamının artırılması adına eş birleşimlerinin kısa sürelere bağlanması aile ve çocuk gelişimi içinde zaruridir. Kanun teklifindeki sürenin en azından en temel süre olan ve eskiden de uygulanan 1 yıllık makul bir süreye bağlanması ve Dmk da ve yönetmeliklerde bu konuda düzenleme yapılması talepleri karşılayacaktır. Aksi halde talepleri karşılamamış ve Anayasadaki maddelerle çelişir kanun’un anayasa mahkemesine iptali yoluna gidilebilecek ve idare mahkemelerinin de iş yükünü artıracak davaları açılması kaçınılmaz olacaktır. Kanun teklifi yasalaşmadan bu hususun gözden geçirilmesi beklentisi büyüktür.
Saygılarımla
19.01.2023
AVUKAT HACI OSMAN ÖZÜLKÜ
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Devlet Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 663 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ekte sunulmaktadır.
Gereğini arz ederiz.
Komisyon Plan ve Bütçe
Tarih: 13 Ocak 2023 Esas No: 2/4849
TBMM kanunlar ve KARARLAR BSK.LIGI
1 3 Ocak 2023
GENEL GEREKÇE
Kamu hizmetlerinin yürütülmesinde görev alan sözleşmeli personel 657 sayılı Devlet
Memurlan Kanununda düzenlenen istihdam şekillerinden biridir. Kanunun 23 Temmuz 1965
tarihli Resmî Gazete nüshasında yayımlanan ilk halinde sözleşmeli personel; “yurtta
yapıîamıyan özel ihtisas öğrenimine ihtiyaç gösteren belirli istisnai görevlerde kurumların bu
kanundaki esaslara uygun olarak görev kanunları ile alacakları yetkiye dayanılarak, geçici
süreli ve sözleşme ile çalıştırılan kişiler” olarak tanımlanmıştır. İlerleyen süreçte kamu
hizmetlerinin niteliğinin değişmesi, vatandaşlarımızın hizmet beklentisinin yükselmesi, eğitim
imkânlarının her düzeyde ve alanda genişlemesi karşısında sözleşmeli personelin yeniden
tanımlanması ihtiyacı doğmuş, buna bağlı olarak sözleşmeli personel pozisyon unvan ve
sayılarında sürekli artış kaydedilmiş, bu personelin mali ve sosyal haklarında sürekli
güncelleme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Geldiğimiz noktada kamu hizmetlerine giriş düzeyindeki
unvanların önemli bir kısmında sözleşmeli personel istihdam edilmesi mümkün bulunmakta
olup bu personelin hakları süreç içerisinde memurlarla benzer hale getirilmiştir.
Diğer taraftan 1965 yılındaki ilk haline göre büyük ölçüde değişmiş ve kapsam
bakımından bir hayli genişlemiş olmasına rağmen 657 sayılı Kanunun 4/B maddesinde
düzenlenen sözleşmeli personel istihdamı ihtiyacı karşılamakta yetersiz kalmış, teşkilat
kanunlarına eklenen hükümler ile kurumların kendi görev ve hizmet ihtiyaçlarına özgü, farklı
mali ve sosyal haklara sahip yeni sözleşmeli personel türleri ortaya çıkmış ve yaygınlaşmıştır.
633 sayılı Kanun, 652 ve 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde yapılan değişiklikler ile
sözleşmeli personel istihdamında yeni bir model ortaya çıkmış, bu kapsamda Milli Eğitim ve
Sağlık Bakanlıkları ile Diyanet İşleri Başkanlığında üç yılını tamamlayan sözleşmeli personele
memur kadrosuna geçiş hakkı verilmiştir.
Günümüzde kamuda istihdam edilen sözleşmeli personelin büyük bir kısmı doğrudan
veya dolaylı olarak 657 sayılı Kanunun 4/B maddesine tabidir. Ayrıca, tüm personeli sözleşmeli
statüde olan kurumlar olduğu gibi, karma istihdam yapısına sahip olmakla birlikte görev
alanlan ve unvanlan aynştınimış kurumlar ile aynı birimde aynı unvan ile memur ve sözleşmeli
personel istihdam edilen kurumlar da bulunmaktadır. Sosyal güvenlik hakları bakımından da
homojen bir yapı olmayıp, sözleşmeli personelin bir kısmı 5510 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındayken, bir kısmı (c) bendi kapsamında yer
almaktadır.
Sözleşmeli personel sayısının ve istihdam edildikleri hizmet alanlarının genişlemesi
istihdama yönelik bazı sorunları da beraberinde getirmiştir. Her ne kadar zaman içerisinde
sözleşmeli personel lehine yapılan düzenlemeler ile memur ve sözleşmeli personelin mali ve
sosyal hakları arasındaki ayrım büyük ölçüde azalmış olsa da statü ayrımı ortadan kaldırılmış
değildir. Aynı kamu idaresinde, aynı birimde, aynı veya benzer unvanlarla görev yapan
personelden birinin memur diğerinin sözleşmeli statüde istihdamı; sözleşmeli personelin tayin
haldarmm kısıtlı olduğu, görevde yükselme ve unvan değişikliği haklarının bulunmadığı
dikkate alındığında memur kadrosuna geçme yönünde sürekli bir talep meydana getirmektedir.
2011 yılında 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 657 sayılı Kanunun 4/B
maddesi ve 4924 sayılı Kanun kapsamında görev yapan sözleşmeli personel, 2013 yılmda ise
6495 sayılı Kanunla yukarıda sayılan sözleşmeli personel yanında mahalli idarelerde görevli
sözleşmeli personel ve teşkilat kanunlarına dayalı olarak istihdam edilen sözleşmeli personel
657 sayılı Kanuna eklenen geçici maddelerle isteğe bağlı olarak memur kadrolarına
geçirilmiştir. 2021 yılında imzalanan ve kamu görevlilerirü kapsayan 6. Dönem Toplu
Sözleşmenin 52 nci maddesinde; tarafların görüş ve katılımıyla sözleşmeli personel
mevzuatında düzenleme yapılması suretiyle sözleşmeli personelin statülerinin yeniden
belirlenmesi konusunda mutabakat sağlanmıştır.
Yukanda yer verilen açıklamalar çerçevesinde kamuda istihdam edilen sözleşmeli
personelin büyük bir oranını teşkil eden 4/B kapsamındaki personelin statüsüyle ilgili
değişiklikler yapılması zorunlu hale gelmiştir. Bu çerçevede yurtdışı teşkilatında görev
yapanlar ile bir yıldan az süreli ve kısmi zamanlı görev yapanlar, proje süresiyle sınırlı olarak
istihdam edilenler dışında tam zamanlı istihdam edilmek üzere hizmete alınan sözleşmeli
personelden üç yılım dolduranların memur kadrolarına geçirilmesi sağlanmaktadır. Kamu
hizmetlerinde aksama yaşanmaması için, kadroya geçen personel bir yıl daha bulunduğu yerde
görevine devam edecektir. Ayrıca disiplin ve görevden uzaklaştırma konusunda mevzuatta
düzenleme olmamasının yol açtığı sorunları önlemek bakımından sözleşmeli personele 657
sayılı Kanundaki disiplin ve görevden uzaklaştırma hükümlerinin kıyasen uygulanması
sağlanmaktadır.
Mahalli idarelerde sözleşmeli personel istihdamının dayanağını 5393 sayılı Belediye
Kanununun 49 uncu maddesi oluşturmaktadır. Bu kapsamdaki personel söz konusu madde
hükmünde yer alan atıf sebebiyle 657 sayılı Kanunun 4/B maddesine de tabi bulunmakla
birlikte hizmete alım yöntemi ve mali haklar babından 4/B kapsamındaki personelden
farklılaşmaktadır. 4/B kapsamındaki personelin istihdamında KPSS zorunlu olmasına rağmen
mahalli idarelerdeki sözleşmeli personelin işe alımında sınav zorunluluğu bulunmamaktadır.
Kanun teklifinde mahalli idarelerdeki sözleşmeli personelin de üç yıllık hizmet süresini
tamamladıkları tarihten itibaren memur kadrolarına geçebilmesi öngörüldüğünden yeni
alınacak sözleşmeli personel için sınav süreci getirilmekte, memur alımında uygulanan
yöntemle sözleşmeli personel alınmasına imkân sağlanmaktadır.
Sulama birlikleri 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanununun yürürlüğe girdiği 22.03.2011
tarihinden önce 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu kapsamında mahalli idare birliği
statüsündeydi. Bu dönemde sulama birliklerinde memur, sözleşmeli personel ve işçi statüsünde
personel istihdam edilmekteyken 6172 sayılı Kanunla mahalli idare birliği olmaktan çıkanimış
ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne bağlı olarak yeniden yapılandınimış, birliklerde
istihdam edilen personelin statüsü işçi olarak belirlenmiştir. 6172 sayılı Kanunun geçici 1 inci
maddesiyle birliklerde görev yapan Devlet memurlarının diğer kamu idarelerine nakledilmesi,
sözleşmeli personelin ise mevcut statüsüyle istihdamına devam edilmesi öngörülmüştür. Hali
hazırda sulama birliklerinde görev yapan sözleşmeli personel 22.3.2011 tarihinden önce işe
başlamış olup bu tarihten sonra yeni sözleşmeli personel alımı yapılmamıştır.
Aile hekimlikleri 5258 sayılı Aile Hekimliği Kanunu kapsamında faaliyet
göstermektedir. Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre aile sağlığı merkezlerinde
Sağlık Bakanlığı veya diğer kamu idarelerinin kadro ve pozisyonlarında görev yapan personel
görevlendirilmektedir. Ayrıca ihtiyaç duyulması halinde kamu görevlisi olmayan uzman tabip,
tabip ve aile sağlığı çalışanları; Sağlık Bakanlığının önerisi, Hazine ve Maliye Bakanlığının
uygun görüşü üzerine sözleşme yapılarak aile hekimliği uygulamalarını yürütmek üzere aile
hekimleri ve aile sağlığı çalışanları istihdam edilmektedir.
Sözleşmeli personelin istihdam esaslarında yapılacak kalıcı değişikliklere ilave olarak
28 Kasım 2022 tarihi itibarıyla kamu idarelerinde görev yapan 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi,
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 6 ve ek 26 ncı maddeleri, kurumların özel
mevzuatı, 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesi ve kamu görevlisi olmayanlar
arasından 5258 sayılı Aile Hekimliği Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası kapsamında
istihdam edilen sözleşmeli personelin görev yaptıkları idarelerde, 6172 sayılı Sulama Birlikleri
Kanununun geçici 1 inci maddesi kapsamında istihdam edilen sözleşmeli personelin ise Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü teşkilatında istekleri halinde memur kadrolarına atanmasına imkân
sağlanmaktadır.
Kanun teklifi ile ayrıca 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesine dayalı olarak açıktan vekil
olarak atanmış Sağlık Bakanlığında görev yapan ebe ve hemşireler ile Diyanet İşleri
Başkanlığında görev yapan vekil imam-hatip ve müezzin-kayyımların da memur kadrosuna
atanmasına imkân sağlanmaktadır. Açıktan vekil olarak görevlendirme kamuda istisnai bir
hizmet gördürme usulü olmakla birlikte bu şekilde görevlendirilen personel asil memurlar ile
aynı görevleri yerine getirmekte, aynı yetki ve sorumluluklara sahip bulunmaktadır.
Ayrıca Kültür ve Turizm Bakanlığı, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ile Devlet
Tiyatroları Genel Müdürlüğünde sürekli görev yapan sözleşmeli sanatçılar yanında bunlarla
aynı veya benzer görevleri yerine getiren ancak 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi kapsamında
farklı mali ve sosyal haklara sahip olarak bir yıldan az süreli ve mevsimlik hizmetler
kapsamında istihdam edilen sözleşmeli personel de görev yapmaktadır. Kanun teklifi ile söz
konusu personelin sürekli görev yapan sanatçılarla aynı statüye getirilmesi amaçlanmaktadır.
Sonuç olarak kamu idarelerinde istihdam edilen sözleşmeli personelin çalışma
koşullarında değişiklik yapılması ve mevcut sözleşmeli personel İle açıktan vekil olarak atanan
personelin memur kadrolarına geçirilmesine ilişkin olarak hazırlanan Kanun teklifi ile;
– 6. Dönem Toplu Sözleşmede yer verilen hülonün gerekleri ve kapsamdaki
personelin beklentileri karşılanmakta,
– Kamu kurumlarında çalışma barışının korunmasına ve kurumsal hizmet kalitesinin
arttırılmasına katkı sağlanmakta,
– Unvan değişikliği ve görevde yükselmenin önündeki engeller kaldırılmakta,
– Tayin sorunları giderilerek aile bütünlüğü sağlanmakta ve mağduriyetler giderilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
MADDE 1- Madde ile Diyanet İşleri Başkanlığında 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesi
kapsamında açıktan vekil imam-hatip ve vekil müezzın-kayyıma olarak görev yapmakta
olanların Kanunun yürürlük tarihinden itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvurmaları
halinde memur kadrolarına atanmaları, bu şekilde atananların dört yıl süreyle başka kamu
kurum ve kuruluşlarına naklinin yapılamayacağı düzenlenmektedir.
MADDE 2- Madde ile proje bazlı ve özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç
duyulan işler, bir yıldan az süreli veya mevsimlik hizmetler, yabancı uyruklu personel istihdam
edilmesini gerektiren hizmetlerde çalıştırılanlar ile özelleştirme uygulamaları sebebiyle iş
akitleri sona erenlerin kamuda istihdamı gibi bazı özel durumların dışında; üç yıl sözleşmeli
olarak görev yapan personelin bu sürenin sonunda memur kadrolarına atanmasını, memur
kadrolanna atananların aynı yerde en az bir yıl daha görev yapmasını sağlayacak şekilde
sözleşmeli personel istihdamı düzenlenmektedir. Ayrıca sözleşmeli personele uygulanacak
disiplin hükümlerine ilişkin düzenleme yapılmaktadır.
MADDE 3- Bir yıldan az süreli, ayın veya haftanın bazı günleri ya da günün belirli
saatleri gibi kısmi zamanlı çalışanlar ile yükseköğretim kurumlarının araştırma-geliştirme
projelerinde proje süreleriyle sınırlı olarak çalışanlar hariç olmak üzere; 657 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin (B) fıkrası ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnameler kapsamındaki
sözleşmeli personel ile mahalli idarelerde görev yapan sözleşmeli personelin kanımım yürürlük
tarihinden itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvurmaları halinde memur kadrolarına
atanmalar düzenlenmektedir. Düzenleme ile mahalli idarelerdeki kadroya geçirilen personel
sadece mahalli idareler arasında naklen atanabilecek, kadroya geçirilen diğer personel ise
sözleşmeli pozisyonda geçirilen süreler dahil dört hizmet yılını tamamladıkları tarihten itibaren
nakil hakkına sahip olacaklardır.
MADDE 4- Madde ile 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B) fıkrasında yapılan
değişikliklere uyum sağlanması amacıyla ilgili mevzuatta düzenleme yapılması için süre
belirlenmektedir.
MADDE 5- Madde ile Kültür ve Turizm Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında 657 sayılı
Kanunim 4 üncü maddesinin (B) fıkrası kapsamında görev yapan solist sanatçı ve sanatçılar ile
sahne üstü ve gerisindeki personelin aynı Kanunun ek geçici 12, 14 ve 16 ncı maddeleri
kapsamında sözleşmeli personel olarak istihdam edilmeleri öngörülmektedir.
MADDE 6- Mahalli idarelerde sözleşmeli personel istihdamı bu idarelerde memur
kadrolarına ilk defa alınma usulüne tabi tutulmakta, üç yıllık çalışma süresini tamamlayan
sözleşmeli personelin memur kadrolarına atanmaları ve bu kapsamda memur kadrolarına
atananların bir yıl süreyle diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklinin yapılamaması
öngörülmektedir.
MADDE 7- Sağlık Bakanlığı teşkilatında 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesi
kapsamında açıktan vekil ebe ve hemşire olarak görev yapmakta olanların kanunun yürürlük
tarihinden itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvurmaları halinde memur kadrolarına
atanmaları, bu şekilde atananların dört yıl süreyle başka kamu kurum ve kuruluşlarına naklinin
yapılamayacağı düzenlenmektedir.
MADDE 8- Yürürlük maddesidir.
MADDE 9- Yürütme maddesidir.
DEVLET MEMURLARI KANUNU VE BAZI KANUNLAR İLE 663 SAYILI KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 20- 28/11/2022 tarihi itibarıyla Diyanet İşleri Başkanlığı taşra
teşkilatında 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesi kapsamında açıktan vekil imam-hatip ve vekil
müezzin-kayyım olarak görev yapmakta olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren otuz gün içinde müracaat edenler, geçerliliği devam eden kamu personeli seçme
sınavından Başkanlıkça belirlenecek yeterli puanı almış olmaları ve Başkanlıkça belirlenecek
usul ve esaslara göre yapılacak sözlü ve/veya uygulamalı sınavda başarılı olmaları şartıyla.
Başkanlıkça ilan edilecek yerlerde görevlendirilmek üzere imam-hatip ve müezzin-kayyım
unvanlı memur kadrolarına atanırlar. Bu madde uyarınca memur kadrolarına atananların dört
yıl süreyle başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakli yapılamaz.
Bu madde kapsamında atama yapılacak kadrolar, başka bir işleme gerek kalmaksızın
atama işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek kadro ve pozisyonlara ilişkin mevzuatın
eki cetvellerin Başkanlığa ait bölümüne eklenmiş sayılır. İhdas edilen kadrolar; unvanı, sımfı,
adedi ve derecesi belirtilmek suretiyle atamanın yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde kamu
personel bilgi sisteminin bulunduğu kuruma bildirilir.”
MADDE 2- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü
maddesinin (B) fıkrasının üçüncü paragrafında yer alan “tarihi belge ve eski harflerle yazılmış
arşiv kayıtlarını değerlendirenlerin mütercimlerin; tercümanların;” ve “bu Kanuna tâbi kamu
idarelerinde ve” ibareleri madde metninden çıkanimış, paragrafta yer alan “dava adedinin azlığı
nedeni ile kadrolu avukat istihdamının gerekli olmadığı yerlerde avukatlarını, kadrolu
istihdamın mümkün olamadığı hallerde tabip veya uzman tabiplerin;” ibaresi “hizmetine kısmi
zamanlı olarak ihtiyaç duyulacakların;” şeklinde değiştirilmiş, aynı paragrafa “dış
kuruluşlarda” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve yurtdışı teşkilatlarında” ibaresi eklenmiş;
dördüncü paragrafında yer alan “, fesih tarihinden” ibaresi “fesih tarihinden, sözleşmeyi
yenilememeleri halinde sözleşmenin bitiminden” şeklinde değiştirilmiş, paragrafta yer alan
“sözleşme hükümlerine uyulmaması hallerindeki müeyyideler,” ibaresi madde metninden
çıkanimış, paragrafa “Cumhurbaşkanınca” ibaresinden önce gelmek üzere “yurtdışı
teşkilatlarında istihdam edilecek personel için ayrıca olmak üzere” ibaresi eklenmiş, fıkraya
dördüncü paragrafın birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş; üçüncü
paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf ve fıkraya aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Yurtdışı teşkilatlarında bu fıkra kapsamında istihdam edilecek sözleşmeli personelin hizmet
sözleşmesi süreleri, zorunlu hallerde mali yılla sınırlı olma şartı aranmaksızın
Cumhurbaşkanınca belirlenebilir.”
“Bu fıkranın diğer paragraflarındaki hükümler ile özel kanunlarındaki hükümler saklı
kalmak kaydıyla, bu Kanuna tâbi kamu idarelerinde Cumhurbaşkanınca belirlenecek pozisyon
unvanlarında çalıştırılmak üzere işin geçici olması şartı aranmaksızın sözleşmeli personel
istihdam edilebilir. Bu kapsamda istihdam edilen sözleşmeli personelden aynı kurumda üç
yıllık çalışma süresini tamamlayanlar bu sürenin bitiminden itibaren otuz gün içinde talepte
bulunmalan halinde bulundukları yerde ayrı unvanlı memur kadrolarına atanır. Bulundukları
pozisyon unvam ile aynı unvanlı memur kadrosu bulunmayanların atanacağı kadrolar
Cumhurbaşkanınca belirlenir. Bu personel can güvenliği ve sağlık sebepleri hariç olmak üzere
üç yıl süreyle başka bir yere atanamaz. Memur kadrolarına atananlar, aynı yerde en az bir yıl
daha görev yapar. Bu kapsamda memur kadrolarına atananların, sözleşmeli personel
pozisyonlannda geçirdikleri hizmet süreleri, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri
dereceleri aşmamak kaydıyla kazamimış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde
değerlendirilir. Bunlar, atandıkları kadronun mali ve sosyal haklarına göreve başladığı tarihi
takip eden aybaşmdan itibaren hak kazanır ve öncelci pozisyonlarında aldıkları mali ve sosyal
haklar hakkında herhangi bir mahsuplaşma yapılmaz. Bu kapsamda memur kadrolanna
atananlara iş sonu tazminatı ödenmez. Bu personelin önceden iş sonu tazminatı ödenmiş
süreleri hariç, iş sonu tazminatına esas olan toplam hizmet süreleri, 8/6/1949 tarihli ve 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu uyarınca ödenecek emekli ikramiyesine
esas toplam hizmet süresinin hesabında dikkate alınır. Bu kapsamda sözleşmeli personelin
atanacağı memur kadroları, başka bir işleme gerek kalmaksızın atama işleminin yapıldığı tarih
itibarıyla ihdas edilerek ilgili kurumların kadro cetvellerinin ilgili bölümlerine eklenmiş sayılır.
İhdas edilen kadrolar; unvam, sınıfı, adedi, derecesi ve teşkilatı belirtilmek suretiyle atama
tarihinden itibaren iki ay içinde kamu personel bilgi sisteminin bulunduğu kuruma bildirilir.”
“Sözleşmeli personelin görevden uzaklaştırılması ile disipline aykırı fiil ve hallerin
gerçekleşmesi durumunda bu personele verilmesi gereken disiplin cezaları, disiplin cezası
vermeye yetkili merciler ve disiplin kurulları ile disipline dair diğer hususlar hakkında Devlet
memurlarının tabi olduğu hükümler uygulanır. Ancak, kademe ilerlemesinin durdurulması ve
üstü ceza verilmesini gerektiren fiil ve hallerde disiplin kurulunun karan alınarak sözleşmeli
personelin görevine atamaya yetkili amirin onayı ile son verilir.”
MADDE 3- 657 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCÎ MADDE 48- Kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatı ile
bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda; bir yıldan az süreli, ayın veya haftamn bazı günleri
ya da günün belirli saatleri gibi kısmi zamanlı çalışanlar ile yükseköğretim kurumlarının
araştırma-geliştirme projelerinde proje süreleriyle sınırlı olarak çalışanlar hariç olmak üzere;
а) 28/11/2022 tarihi itibarıyla;
1) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası,
2) 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanunun 10/A maddesi,
3) 11/8/1983 tarihli ve 2876 sayılı Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu
Kanununun 97 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi,
4) 2/3/1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununun ek 3 üncü maddesi,
5) Mülga 10/10/1984 tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 35 inci maddesi,
б) 7/11/1985 tarihli ve 3238 sayılı Savunma Sanayii ile İlgili Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanunun ek 2 nci maddesinin birinci fıkrası,
7) 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanununun 30 uncu
maddesinin mülga birinci fıkrası,
8) 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde
Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun,
9) 6/11/2003 tarihli ve 5000 sayılı Patent ve Marka Vekilliği ile Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanunun mülga 26 ncı maddesi,
10) 5/5/2005 tarihli ve 5345 sayılı Gelir İdaresi Başkanlığı ile İlgili Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanunun 29 uncu maddesinin yedinci fıkrası.
11) 10/11/2005 tarihli ve 5431 sayılı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile îlgili Bazı
Düzenlemeler Hakkında Kanunun 25 inci maddesinin mülga birinci fıkrası,
12) 16/5/2006 tarihli ve 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumuna İlişkin Bazı
Düzenlemeler Hakkında Kanunun 28 inci maddesi,
13) 24/3/2010 tarihli ve 5978 sayılı Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanunun mülga 21 inci maddesinin üçüncü
fıkrası,
14) 17/2/2011 tarihli ve 6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri
Hakkında Kanunun 6 ncı maddesinin dokuzuncu fıkrasının mülga birinci cümlesi,
15) 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi
Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin dördüncü fıkrası,
16) 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 6 ncı maddesi,
17) 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 26 ncı maddesi,
18) 27/10/1989 tarihli ve 388 sayılı Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma
İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 6 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası,
19) 3/6/2011 tarihli ve 642 sayılı Doğu Anadolu Projesi, Doğu Karadeniz Projesi ve
Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlıklarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası,
20) Mülga 29/06/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 36/A maddesi,
21) 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı
Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 4 üncü maddesi,
22) 24/10/2011 tarihli ve 656 sayılı Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı
ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin mülga 16 ncı
maddesinin yedinci fıkrası,
23) 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 45/A maddesi,
uyarınca vizelenmiş veya ihdas edilmiş sözleşmeli personel pozisyonlarında çalışmakta
olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte sözleşmesi devam eden ve 48 inci maddede
belirtilen genel şartları taşıyanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün
içinde yazılı olarak başvuranlar; pozisyonlarının vizeli olduğu teşkilat ve birimde, bu Kanunun
ek 41 ve ek 44 üncü maddeleri kapsamındaki unvanlar hariç olmak üzere, 2 sayılı Genel Kadro
ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine tabi kurumlar bakımından bu
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) sayılı cetvelde yer alan bulunduğu pozisyon
unvanıyla aynı unvanlı memur kadrolarına, diğer kurumlar bakımından bu kurumların kadro
cetvellerinde yer alan aynı unvanlı memur kadrolarına, pozisyon unvanlarıyla aynı unvanlı
memur kadrosu olmaması hâlinde ise ilgisine göre aym Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki
(I) sayılı cetvelde veya kurumların kadro cetvellerinde yer alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak
ve sözleşmeli personel pozisyonlarına ilişkin vize ve ihdas cetvellerindeki nitelikler dikkate
alınmak suretiyle Cumhurbaşkanınca belirlenen memur kadrolarına,
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde
28/11/2022 tarihi itibarıyla çalışmakta olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
sözleşmesi devam eden ve 48 inci maddede belirtilen genel şartlan taşıyanlardan bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvuranlar, sözleşmeli personel
olarak çalıştırılmalarına esas alınan memur kadrolarına,
ikinci fıkrasının son cümlesi kapsamında Sağlık Bakanlığıyla imzalanan sözleşmeye dayalı
olarak 28/11/2022 tarihi itibarıyla çalışmakta olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
sözleşmesi devam eden ve 48 inci maddede belirtilen genel şartları taşıyanlardan bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvuranlar, görevlerinden
ayrılmalarına gerek kalmaksızın, görev yaptıkları aile sağlığı merkezinin bulunduğu Sağlık
Bakanlığı taşra teşkilatında pozisyon unvanıyla aynı unvanlı memur kadrolarına, pozisyon
unvanlarıyla aynı unvanlı memur kadrosu olmaması hâlinde ise Sağlık Bakanlığının kadro
cetvellerinde yer alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak suretiyle Cumhurbaşkanınca belirlenen
memur kadrolarına,
ç) 8/3/2011 tarihli ve 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanununun geçici 1 inci maddesinin
üçüncü fıkrası çerçevesinde 28/11/2022 tarihi itibarıyla çalışmakta olan ve 48 inci maddede
belirtilen genel şartları taşıyanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün
içinde yazılı olarak başvuranlar, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü bölge müdürlüklerinde
bulunduğu pozisyon unvanıyla aynı unvanlı memur kadrolarına, pozisyon unvanlarıyla ayrı
unvanlı memur kadrosu olmaması hâlinde ise anılan Genel Müdürlüğün kadro cetvellerinde yer
alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak suretiyle Cumhurbaşkanınca belirlenen memur
kadrolarına,
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altmış gün içinde kurumlarına atamriar.
2/7/2018 tarihli ve 703 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması
Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 221 inci maddesinin altıncı fıkrası ile geçici 1 inci maddesinin
sekizinci fıkrası kapsamında devri yapılan sözleşmeli personel hakkında da birinci fıkra
hükümleri uygulanır.
Birinci fıkrada belirtilen mevzuat hükümlerine göre çalışmakta iken 28/11/2022 tarihinde askerlik, doğum, evlat edinme, görevlendirme, ücretsiz izin gibi nedenlerle
görevlerinde bulunmayanlardan ilgili mevzuatına göre yeniden hizmete alınma şartlarını
kaybetmemiş olanlar hakkında da bu madde hükümleri uygulanır. Bunlar için birinci fıkrada
belirtilen başvuru ve atanmaya ilişkin süreler yeniden hizmete alındıkları tarihten itibaren
başlar.
28/11/2022 tarihinden önce 4 üncü maddenin (B) fıkrası ve 4924 sayılı Kanun uyarınca
çalışmakta iken 5258 sayılı Kanun hükümlerine göre aile hekimliği uygulamasında görev
alanlar hakkında görevlerinden ayrılmalarına gerek kalmaksızın bu madde hükümleri
uygulanır.
Bu madde hükümlerine göre memur kadrolarına atananların, ilgili mevzuat hükümlerine
göre sözleşmeli personel olarak geçirdikleri hizmet süreleri öğrenim durumlarına göre
yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin
tespitinde değerlendirilir. Bunlar, atandıkları kadronun mali ve sosyal haklarına göreve
başladığı tarihi takip eden aybaşından itibaren hak kazanır ve önceki pozisyonlarında aldıkları
mali ve sosyal haklar hakkında herhangi bir mahsuplaşma yapılmaz.
Birinci fıkranın (a) ve (c) bentleri kapsamında memur kadrolarına atananlar bu Kanunun
72 ve 74 üncü maddelerinde yer alan hükümlerden sözleşmeli personel olarak geçen süreleri
dâhil dört yıllık hizmet süresini tamamladıkları tarihten itibaren yararlanabilirler. Aym fıkranın
(b) bendi kapsamında memur kadrolarına atananların il özel idaresi, belediye ve bağlı
kuruluşları ile mahalli idare birlikleri dışındaki kamu kurum ve kuruluşlarına nakli yapılamaz.
Bu madde kapsamında memur kadrolarına atananlara iş sonu tazminatı ödenmez. Bu
personelin önceden iş sonu tazminatı ödenmiş süreleri hariç, iş sonu tazminatına esas olan
toplam hizmet süreleri, 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanunu uyarınca ödenecek emekli ikramiyesine esas toplam hizmet süresinin hesabında
dikkate alınır.
Bu maddenin birinci fıkrasının (a), (c) ve (ç) bentleri kapsamında sözleşmeli personelin
atanacağı memur kadroları, kadro ve pozisyonlara ilişkin mevzuatın eki cetvellerde yer alan
sınıf, unvan ve derecelerine uygun olmak şartıyla, başka bir işleme gerek kalmaksızın atama
işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek aynı cetvelin ilgili bölümlerine eklenmiş ve
memur kadrolarına atananların pozisyonları başka bir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş
sayılır. İhdas edilen kadrolar ile iptal edilen pozisyonlar; unvanı, sınıfı, adedi, derecesi, teşkilatı
ve birimi belirtilmek suretiyle birinci fıkrada belirtilen altmış günlük sürenin bitiminden
itibaren iki ay içinde kamu personel bilgi sisteminin bulunduğu kuruma bildirilir.
Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (I) numaralı alt bendi dışındaki bentleri ve
(c) bendi hükmüne göre memur kadrolarına atanma talebinde bulunmayan sözleşmeli personel
hakkında bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yürürlükte bulunan mevzuat
hükümlerinin; (a) bendinin (1) numaralı alt bendine göre memur kadrolarına atanma talebinde
bulunmayan sözleşmeli personel hakkında dördüncü paragrafı hariç 4 üncü maddenin (B)
fıkrasının değiştirilen hükümlerinin uygulanmasına devam olunur. Bu personelin yer
değiştirme suretiyle atanmalarına ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanınca düzenlenir. Bu
personele ait pozisyonlarda herhangi bir şekilde boşalma olması halinde bu pozisyonlar
herhangi bir işlem yapılmaksızın iptal edilmiş sayılır. Bu şekilde iptal edilen pozisyonlar
kurumlarca bir ay içinde kamu personel bilgi sisteminin bulunduğu kuruma bildirilir.
29/11/2022 tarihi ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih arasında hizmete alınan
sözleşmeli personelden maddenin yürürlüğe girdiği tarihte sözleşmesi devam edenler hakkında
ilgisine göre bu Kanunun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası ile 5393 sayılı Kanunun 49 uncu
maddesinin bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihteki hükümleri uygulanır.
Bu maddenin uygulamasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye
Cumhurbaşkanlığı yetkilidir.
MADDE 4- 657 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 49- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte 4 üncü maddenin (B)
fıkrasında yapılan değişikliklere uyum sağlamak amacıyla yapılması gereken düzenlemeler altı
ay içinde yürürlüğe konulur. Bu süre içinde mevcut mevzuatın 4 üncü maddenin (B) fıkrasına
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
MADDE 5- 657 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 50- Kültür ve Turizm Bakanlığı, Devlet Opera ve Balesi Genel
Müdürlüğü ve Devlet Tiyatrolan Genel Müdürlüğünde 28/11/2022 tarihi itibanyla 4 üncü
maddenin (B) fıkrası kapsamında bir yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna
Cumhurbaşkanınca karar verilen sanatsal faaliyetlerde görevlendirilen solist sanatçı ve sanatçı
ile sahne üstünde ve sahne gerisinde ihtiyaç duyulan hizmetler için belirlenmiş olan
pozisyonlarda sözleşme ile çalışan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte sözleşmesi devam
edenlerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde görev yaptıkları
kurumlara yazılı olarak başvuruda bulunan;
kurumlarının Özel mevzuat hükümleri kapsamında durumlarına uygun sanatçı pozisyonlanna,
16 ncı maddeler ile kurumlarının özel mevzuat hükümleri kapsamında; 10/6/1949 tarihli ve
5441 sayılı Devlet Tiyatrolan Personeli Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin (B) ve (C)
fıkraları ile 14/7/1970 tarihli ve 1309 sayılı Devlet Opera ve Balesi Personeli Hakkında
Kanunun 4 üncü maddesinin (b) ve (c) fıkralan kapsamına giren pozisyonlardan kurumlarınca
belirlenecek pozisyonlara;
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altmış gün İçinde kurumlarınca atanırlar.
Birinci fıkra kapsamında çalışmakta iken bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte askerlik,
doğum, evlat edinme, görevlendirme, ücretsiz izin gibi nedenlerle görevlerinde
bulunmayanlardan ilgili mevzuatına göre yeniden hizmete alınma şartlarını kaybetmemiş
olanlar hakkında da bu madde hükümleri uygulanır. Bunlar için birinci fıkrada belirtilen
başvuru ve atanmaya ilişkin süreler yeniden hizmete alındıkları tarihten itibaren başlar.
Bu madde hükümlerine göre yeni pozisyonlarına atananların 4 üncü maddenin (B)
fıkrası kapsamında sözleşmeli personel olarak geçirdikleri hizmet süreleri, yeni atandıkları
pozisyonlarda geçmiş sayılır ve bu süreler yeni pozisyonlarının mali haklarının tespitinde
değerlendirilir. Bunlar, atandıkları yeni pozisyonların mali ve sosyal haklarına göreve
başladıkları tarihi takip eden aybaşından itibaren hak kazanır ve önceki pozisyonlarında
aldıkları mali ve sosyal haklar hakkında herhangi bir mahsuplaşma yapılmaz.
Bu madde hükümlerine göre yapılacak atamalarda kurumların boş pozisyonları
kullanılır. Yeterli sayıda boş pozisyon bulunmaması halinde atama yapılmasıyla birlikte
pozisyon ihdas edilmiş sayılır. Bu şekilde yapılan atamalar atama işlemini takip eden bir ay
içinde unvanı, adedi, teşkilatı ve birimi belirtilmek suretiyle kamu personel bilgi sisteminin
bulunduğu kuruma bildirilir.
Bu maddenin uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Kültür ve
Turizm Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 6- 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin
üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Sözleşmeli personelin işe alınması memur kadrolarına ilk defa alınma usulüne tabidir.
Sözleşmeli personelden üç yıllık çalışma süresini tamamlayanlar talepleri halinde sözleşmeli
personel olarak çalıştırılmalarına esas alman memur kadrolarına atanır. Bu kapsamda memur
kadrolarına atananların bir yıl süreyle diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakli yapılamaz.
Bunların sözleşmeli personel pozisyonlannda geçirdikleri hizmet süreleri, öğrenim durumlarına
göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve
kademelerinin tespitinde değerlendirilir. Bunlar, atandıkları kadronun mali ve sosyal haklarına
göreve başladığı tarihi takip eden aybaşından itibaren hak kazanır ve önceki pozisyonlarında
aldıkları mali ve sosyal haklar hakkında herhangi bir mahsuplaşma yapılmaz.”
MADDE 7- 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Alanında Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCÎ MADDE 17- 28/11/2022 tarihi itibarıyla Sağlık Bakanlığı teşkilatında 657
sayılı Kanunun 86 ncı maddesi kapsamında açıktan vekil ebe ve hemşire olarak görev yapmakta
olan ve amlan Kanunun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartları taşıyanlar, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde müracaat etmeleri hâlinde, Bakanlık
tarafından ebe ve hemşire kadrolanna atanırlar. Bu madde uyannca memur kadrolarına
atananların dört yıl süreyle başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakli yapılamaz.
Bu madde kapsamında atama yapılacak kadrolar, başka bir işleme gerek kalmaksızın
atama işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek kadro ve pozisyonlara ilişkin mevzuatın
eki cetvellerin Bakanlığa ait bölümüne eklenmiş sayıln. İhdas edilen kadrolar; unvanı, sınıfı,
adedi ve derecesi belirtilmek suretiyle atamanın yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde kamu
personel bilgi sisteminin bulunduğu kuruma bildirilir.”
MADDE 8- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.